مقاله شماره ۷: ارائه روشی برای بهبود الگوریتم AODV برای مسیریابی شبکه‌های ادهاک بین‌خودرویی (VANETs) با استفاده از الگوریتم جهش قورباغه اصلاح‌شده

چکیده

یکی از مهمترین چالش‌های شبکه‌های بین خودرویی، تحرک سریع گره‌ها (خودرو‌ها) و جابجایی آنها است که باعث تغییر در توپولوژی شبکه و به طبع آن کاهش زیاد مقیاس‌پذیری آن می‌باشد. در این شبکه‌ها برای هر بسته اطلاعاتی به دلیل عدم وجود زیرساخت ارتباطی، مسیریابی به‌صورت مستقل انجام می‌گیرد. و علائم جاده‌ای و ترافیکی و موانع موجود در مسیر و مسیرهای خط‌کشی شده و اطلاعات مربوط به فاصله و سرعت دیگر خودروها به‌صورت لحظه‌ای نشان داده می‌شود که به رانندگان در تصمیم‌گیری برای ایجاد امنیت و جلوگیری از تصادفات و بوجود آمدن ترافیک کمک شایانی می‌کند. فلذا هدف ما در این مقاله ارائه راه‌کاری برای کاهش شدید زمان در انتخاب مسیر بهینه و افزایش مقیاس‌پذیری شبکه با استفاده از الگوریتم جهش قورباغه اصلاح شده به سبب استفاده از جابجایی‌های مبتنی بر بهترین محلی و بهترین کل، پیاده‌سازی جستجوی تصادفی به صورت کارا و سرعت بالای همگرایی است. در نهایت با معیارهایی بار مسیریابی نرمال شده، نرخ تحویل بسته اطلاعاتی و متوسط تاخیر انتها به انتها مورد ارزیابی قرار دادیم. نتایج به‌دست آمده از شبیه­سازی نشان می­دهد که الگوریتم پیشنهادی برای معیار‌های میانگین نرخ تحویل بسته برابر با 100%، بار مسیریابی نرمال شده برابر با 19%  و متوسط تاخیر انتها به انتها مقدار 9/9 ثبت شده که نسبت به الگوریتم‌های ملخ، ازدحام ذرات و ژنتیک بهتر عمل می‌کند.


کلیدواژه ها:

شبکه‌های ادهاک بین‌خودرویی

پروتکل مسیریابی

الگوریتم­ جهش قورباغه اصلاح شده

تاخیر انتها به انتها

بار مسیریابی نرمال شده


نویسندگان:

فتانه طاهری آشتیانی، سید علی شریفی*

دانشکده فنی و مهندسی، گروه کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، ایران.


DOR:


دانلود فایل مقاله                    منابع                   XML

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

خوش آمدید! وارد حساب کاربری خود شوید

بخاطر بسپار فراموشی رمز عبور ؟

آیا حساب کاربری ندارید.؟ عضویت

Lost Password

عضویت